Copyright

tja!
tänkte bara skriva lite om copyrightlagen, eftersom det säkert finns många som inte riktigt vet om vad den är och egentligen innebär. och det är ganska viktigt.
och om ni tycker det här är tråkigt så visst, men det är faktiskt en viktig sak.
alla som lägger ut texter, bilder, videor, m.m. på internet, som de själv har skapat, har ALLTID rätt till dem. vare sig man lagt ut dem på en offentlig hemsida, blogg, community, eller vad som helst. Folk får inte sno ens material (dvs kopiera det och använda det i ett annat sammanhang utan att ha frågat personen som lagt ut materialet från första början) om man ha frågat personen i fråga om man får använda hans/hennes material så får man ju det såklart, men annars får man inte det. och det är lag.
Man ska alltid ha rätt till sånt man själv har skapat.
om man har skrivit på något slags kontrakt innan man lägger ut material på en viss hemsida (som att t.ex. "acceptera villkoren för registrering" på en community eller liknande, där det står att de som äger sajten har rätt att använda vidare materialet) så kan man ju inte på samma sätt säga till om man ser sitt material någon annanstans, eftersom man som sagt har sagt att det är okej. och det är därför det är viktigt (även om jag själv oftast inte orkar) att man läser igenom villkoren för registrering när man registrerar ett konto någonstans, om man nu är mån om att få ha rätt till sitt eget material.
jag är rätt så mån om att mitt ska vara mitt, och det är också därför jag tycker att det här är en så viktig sak. 
om jag skulle hitta bilder som jag tagit eller texter som jag skrivit i ett sammanhang där jag inte nämts, eller inte fått vara delaktig, så skulle jag bli väldigt upprörd, just för att jag känner att det jag fotar, skriver och filmar är mitt, och jag har rätt till att säga det också. det har alla.

nu kanske många tycker att det inte spelar så stor roll, "vem bryr sig?" "som om hon någonsin kommer få reda på att jag använt hennes bilder." men det handlar ju inte så mkt om det heller. 
och om jag SKULLE få reda på att någon tagit mitt material och använt det utan att fråga mig först, så skulle jag anmäla det. 

så... det var väl det jag hade att säga om den saken. hoppas ni som inte visste om detta förut har lärt er någonting nytt, och respekterar att andras material är andras material. och jag hoppas att fler läser det här också... nu har jag ju dock inte så många läsare, men det kanske når ut iaf... förhoppningsvis. :)

bye bye. <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0