Varför inte jul i Mars?

juste... en grej jag kom att tänka på när jag vandrade i snön, i vad som ser ut som världens finaste vinterland just nu, igårkväll. egentligen, borde man inte bara flytta fram julen till i mars istället? jag menar, så det ser ut nu, så ser det ut när det är RIKTIG jul för mig. om det hade varit jul nu så hade det ju varit julstämning på allra högsta nivå. fan vad mysigt det skulle vara. för det ser ju ALDRIG ut såhär utanför fönstret när det verkligen är jul, i alla fall inte längre. när man var liten, då var det väl lite fler vita jular, men inte nu. det var nog länge sen jag såg så här mycket snö på självaste julafton. och jag som älskar julen, det bästa högtiden nånsin, enligt mig. men det är ju liksom inte samma sak längre. visst, delvis på grund av att jag blivit äldre, men mycket på grund av att man inte kan hitta rätt julstämning när det inte ligger ett täcke av snö på marken man går på...
jag vill kunna vakna på julaftonsmorgon, äta frukost i köket och titta ut genom köksfönstret och se snö falla på snö som redan lagt sig stilla och fridfullt på marken. sen vill jag sätta mig under granen, uppfylld av den härliga känslan av att kolla ut genom fönstret och se den där snön, och öppna en liten julklapp. och sedan senare på kvällen kunna se "tomten" försöka ta sig fram i den tjocka snön som nu slutat falla och lagt sig ner. och att senare kunna gå ut i snön och bygga igloos där man kan sitta och dricka varm cholkad och äta mackor i dagar framöver. det är julstämning för mig. väldigt idealiskt, men tänk efter, om julen var NU så skulle det nästan kunna vara så som jag beskrev. eller hur?
den 24 Mars skulle väl vara ett passande datum? vi kan låtsas att det är december. eller så skjuter vi bara fram månaderna några månader... så dember är nu... mamma sa en smart sak. haha. man skulle kunna byta plats på julen och påsken, så påsken är i december, och julen är nu i mars. det skulle väl vara bra?
sen vet jag ju självklart att själva datumet har en betydelse i historien och så... men det struntar vi i nu tycker jag... :P

jaa... det var mina tankar... haha. vad tycker ni om min idé?


image253

(bilden tog jag imorse...)

nu ska jag sova på riktigt. jag hade bara glömt att skriva det här inlägget tidigare... och tyckte att det ändå var värt att nämnas. :)

puss o kram <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0