Korkat

Idag i skolan fick vi en liten uppläxning av våra lärare.
De sa att klassen är jobbig för lärare, att de har problem med just vår klass på grund av all frånvaro och för lite engegemang från de flesta i klassen. 
I fördjupningsarbetet i bild och form är vi inte många som arbetar, och det har gjort att läraren hotar med att det inte blir nån avgångsutställning på Dieselverkstaden. 

Jag blir så irriterad på det här. 
Jag och några få andra bryr sig faktiskt om skolarbeten och lämnar in dem i tid, medan många andra skiter i allt, inte kommer på lektionerna, eller lämnar in saker alldeles försent.
Utan att de fattar det själva förstör de ju då för alla andra.

Men det som är det mest korkade av allt är ju att man som individ bedöms som en del av en grupp som man inte ens valde att vara med i från början.
Jag visste inte vilka människor jag skulle gå i samma klass som innan jag började.
Jag valde en utbildning, människorna följde bara med.
Och det är inte det att jag inte tycker om människorna, de flesta är asschyssta personer som jag respekterar och faktiskt gillar, men just när det gäller skolarbetet och det här med gruppen gör att jag blir irriterad.
Man borde inte bedöma en klass som en helhet på samma sätt som man faktiskt gör.
Man borde kunna bedöma alla mer individuellt, och inte låta alla straffas för misstag som vissa gör.

Det jag menar med detta är att jag ska inte behöva ta konsekvenserna för någonting jag inte alls står för.
Men faktumet kvarstår.
Grupper bildas överallt, vare sig det handlar om grupper man själv väljer att gå med i för att man känner sig svag, eller grupper man blir inkastad i för att det helt enkelt blir lättare så.
Jag fullkomligt avskyr grupperingar.
Man ska väl inte behöva kategoriseras för att vara någon?
Man kan väl vara viktig i sig själv?
Och så fort man går utanför gruppen man är med i tycker folk att det är något konstigt med det.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om vad jag tycker om grupperingar, men det har jag inte riktigt tid för.
Dessutom kanske det inte är så smart att skriva allt man tycker i en blogg...
Men... Nu måste jag gå ner till tvättstugan och hämta syrrans lakan. Tjänar pengar på att tvätta till henne, wiihoo! :D

<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0