Höga klackar = kvinnlig makt?

Jag läste en tidning häromdagen.
i den tidningen var det en intervju med Katerina Janouch (som jag inte riktigt vet vem det är... men ändå)
och hon sa att hon gillade att bära högklackade skor etersom det är nånting en kvinna behöver för att få makt. inte precis i de orden, men det framstod klart och tydligt i meningen: "Egentligen har jag svårt att gå i högklackat - men jag köper högklackat ändå! De klapprande klackarna är ett uttryck för makt. En kvinna i kippande sandaler har inte lika lätt att sätta sig i respekt som en kvinna med klackar." (Glamour, s. 41, Augusti 2008)

Samma sak tyckte en kvinna som var med i Miami inc. för att bli tatuerad.
hon uttryckte sig på så sätt att en kvinna inte var en riktig kvinna utan klackskor.

Men hallå?!
vadå att man behöver klackskor för att ha makt, för att vara kvinna?
och jag menar inte på att jag inte tycker om klackskor, tvärtom, jag älskar dem.
men de flesta är en pina att gå i och jag utsätter mig inte gärna för sådan smärta särskilt ofta.
och det finns nog många som inte alls tycker om klackskor.
gör det då dem till mindre kvinnor?
ger de dem mindre makt?
nej. såklart det inte gör.
det är ju helt absurt att folk ens resonerar på det viset.
både kvinnligheten och makten sitter på insidan, och man behöver inte se ut på ett visst sätt för att folk ska kunna se det.

någon som håller med mig?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0