fotboll, grupperingar, och "Varför ska saker betyda nånting speciellt?" Allmänt flumm en tisdagsnatt...

en till "vad är grejen med"... jag kände tydligen för det just nu.
vad är grejen med fotboll?
alla verkar så jävla inne i det...
jag är inte inne i det.
jag har ingen som helst koll.
precis nu fick jag reda på att sverige tydligen vann nån match idag...
jag visste att sverige skulle spela och så, och jag hörde väl att det gick bra... (har en styvpappa som står och skriker varje gång nåt händer...)
men ändå...
jag bryr mig inte särskilt mycket om sport, har aldrig gjort heller.
visst, fotboll får folk att komma närmre varandra och bla bla bla... men det finns så många dåliga sidor av fotboll, och sport i allmänhet, också.
jag menar, för de som är bra på att spela är det ju kul, de har ett intresse, en talang, osv.
men hur kul är det på gympalektionerna i grundskolan för de barn som inte alls är bra på fotboll?
för mig var det inte särskilt roligt iaf...
alltid när vi spelade nån sport, oftast fotboll då, blev jag vald sist, och sen om jag gjorde nåt fel blev killarna arga på mig för att jag gjorde fel, och skrek på mig för det.
såna saker sänker ju ens självförtroende.
ibland handlar sport för mycket om hur bra man är, och för lite om att man ska ha roligt.
för när man bara spelar för att ha kul, utan att bry sig om vilket lag som vinner alltför mycket, så blir det ju roligt. 
och så till dessa fotbollsmatcher igen...
varför är det så roligt att titta på folk som sparkar omkring en boll?
jag fattar grejen med att man hejar på sitt landslag och så... men egentligen är det också lite knäppt... 
eller, egentligen inte. men jag, som inte tycker om grupperingar i allmänhet, att man måste känna att man tillhör någon slags grupp och ska kämpa för den bestämda gruppens heder osv. tycker inte det är vettigt... makes no sense. i mitt huvud iaf. 
jag tänker att det blir som det blir, man hamnar med de man hamnar med, och det kommer ju självklart alltid finnas grupperingar, för alla kan ju inte gilla alla, och det accepterar jag helt och fullt... och det skulle ju inte funka på nåt annat sätt. 
men det är grejen med att man sedan känner sig tvingad att sätta ett namn på den gruppen, för att visa att det verkligen är en grupp, och sedan sätta in den gruppen i en redan existerande kategori. sedan ska man kämpa för den här gruppen, och ingen får rubba balansen i gruppen, man söker helt plötsligt nya medlemmar till gruppen, om man ska få folk att känna och tycka samma saker som de få människorna som startade gruppen från början. och de människor som går med i grupper känner att de vill tillhöra nånting. varför vill man så gärna tilhöra en grupp?
jag vill personligen inte tillhöra nånting. jag vill bara vara den jag är, utan att sätta ett namn på vad jag tror på, hur jag är, vad för slags musik jag lyssnar på, m.m. jag är jag. kan det inte få vara så bara?
för om man tänker efter är ju de flesta frågor man ställer till varandra när man först träffas baserade på olika grupper av olika slag. "vad lyssnar du på för typ av musik?" "vad gillar du för typ av filmer?" "Vilken religion tillhör du?" "vad har du för klädstil?", osv, osv. tänk om jag inte har nåt svar på de där frågorna. vad händer då? tänk om jag inte har nån speciell musikstil, och att jag bara lyssnar på det jag tycker låter bra, vare sig det är trance, rock eller hip-hop eller nåt annat. och tänk om jag gillar alla olika typer av filmer. tänk om jag inte tillhör nån religion, och tänk om jag sätter på mig det jag tycker är snyggt utan att bry mig om det är inne eller ute eller whatever. 
har vi människor satt in allt i grupper för att vi ska göra det lättare för oss att förstå varandra? 
varför ska allting vara så lättförståeligt hela tiden?
varför ska konst ha ett budskap?
varför ska allt ha en mening?
kan inte allt bara vara det det är? 
om jag vill måla en tavla som föreställer en hund i en gungstol, kan jag inte få göra det utan att jag har en tanke bakom det, förutom att jag ville måla en hund i en gungstol?  
eureka! tror jag... nu börjar jag få idéer till mitt projektarbete...
haha... nu var det kanske inte det som var meningen med att skriva det har från början men ändå... jag är bra på att flumma iväg som en galning...
det var meningen att jag skulle skriva om fotboll. X)
jaa... jag antar att jag fick ut nåt av att skriva det här iaf. och det var ju bra.
hoppas ni också fick ut nåt av att läsa det... antagligen inte. haha. men man kan ju alltid hoppas...

nej, nu ska jag fan sova...
gonatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0