Framtidsdrömmar?

Vad vill jag egentligen med mitt liv?

Jo...
öhm...
jag vet inte riktigt.

om jag skulle få flyga iväg riktigt långt borta skulle jag nog säga att om några år kommer jag ha hittat mig en man, skaffat minst ett barn, och publicerat något slags verk...
det där med mannen och barnen är någonting som varit väldigt tydligt för mig väldigt länge.
jag har alltid velat ha barn, vid en rätt tidig ålder, och har sett mig själv som en mamma.
den bilden har dock faktiskt blivit lite svagare med åren, eller året... kanske.
just nu vet jag inte riktigt vad jag vill göra med mitt liv.
det känns ju som att man vid det här laget borde ha en rätt så bra uppfattning om det, men det har inte jag.

det går fram och tillbaka.
jag går ju konst och design, börjar mitt 3:e år på gymnasiet nu till hösten... 
men just den inriktningen är väl inte något jag kommer ha så stor användning för i framtiden, eller... det beror ju på vad jag bestämmer mig för att göra. 
nu på senare tid har det blivit mycket snack om att jag ska bli lärare. 
och visst, det skulle väl vara kul... på sätt och vis. att lära folk, lära dem bli bättre på saker och ting och vara en del av deras liv... 
men sen ändå... 
livet som lärare kan inte vara särskilt "roligt". man tjänar inte så bra, man kommer säkert få massor med skit från sina elever, och ja... jag vet inte.
dessutom är det en rätt lång utbildning.

min högsta dröm just nu är att skriva en bok, eller ett filmmanus helst. som jag sedan får publicerat.
jag skulle vilja skriva ett filmmanus (på engelska då), åka till Hollywood, casta fram ett crew med skådespelare och medhjälpare, och själv regissera filmen.
men det är ju bara en dröm... som nog aldrig kommer gå i uppfyllelse.

när det kommer till de riktiga drömmarna vet jag ju vad jag vill...
men när det kommer till de realistiska drömmarna, som faktiskt skulle kunna inträffa, så har jag ingen aning om vad jag vill...
och det skrämmer mig en aning.
för om jag inte vet vad jag vill efter gymnasiet, så kommer det ju ta ett tag innan jag kommer dit jag vill... eller så kanske jag, som många andra, tror att jag vet vad jag vill, och satsar hårt på det tills jag efter ett tag kommer på att jag egentligen ville något helt annat, men att det är försent att uppfylla det då...

så, vad borde man göra i en sån situation, om den uppstår?
borde man satsa på det man tror kommer funka bäst för en i framtiden, även om man vet att det inte är något man egentligen vill?
borde man ta några år för att tänka efter vad det egentligen är man vill göra, och som är rimligt, för att sedan satsa på det och hoppas det går vägen?
eller borde man satsa på de där drömmarna som man är nästan helt säker på aldrig kommer slå in?

jag vet faktiskt inte... 

nu är det ju inte heller så att jag måste bestämma mig precis nu, men det känns bra att ha en idé om vad man ska göra, så man inte står där och inte vet någonting i slutändan, eller tvingas att ta ett beslut som man egentligen inte är kapabel till att ta just då... 

jag hoppas jag inte skrämde upp en massa fler människor nu... och det kanske är bra att inte så många läser min blogg. :P men jag funderar massor... och jag måste få ner mina tankar på nåt sätt.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0